Sov godt inspiration

11/01/2024 - 11/01/2024

Få hjælp til at falde lettere i søvn og sove bedre - hele natten. Læs her om: Sov godt inspiration.

Sov godt inspiration

Har du problemer med at sove? Har du svært ved at falde i søvn? Vågner du ofte om natten og føler du dig ikke udhvilet efter søvnen? Så er der flere ting du kan gøre ud over at følge Sundhedsstyrelsens råd.

På dette inspirationsmøde, får du konkrete tips til en sundere søvnhygiejne, så du lettere kan falde i søvn, få en dybere, mere effektiv og sammenhængende søvn og sove godt hele natten.

Der tages udgangspunkt i sundhedsstyrelsens råd om søvn og suppleres med naturlige rutiner og søvnråd fra det velafprøvede sundhedssystem ayurveda. Det er: Sov godt inspiration.

Fakta om: Sov godt inspiration

Få inspiration til en bedre søvn. Hør om det personlige vejledningsforløb for en bedre søvn, om yoga for en bedre søvn, og få konkrete tips med hjem. Du bliver også introduceret til skønne dufte (essentielle olier), som gavner din søvn.

Som ayurvedisk sundhedsvejleder og som yogalærer har jeg masser af erfaring i forhold til at få en bedre søvn. Jeg vil dele nogle konkret tips på denne inspirationsaften.

  • Tid: Torsdag d. 11/1 2024 kl. 18.30-20.00
  • Sted: Nygårdsminde Vingåprd, Tolstrupvej 102, 9700 Brønderslev.
  • Tilmelding: Til gittelunde@nygaardsminde.dk.
  • Pris: 75 kr. pr. person.
  • Betaling: Info om betaling sendes ved tilmelding. Betaling refunderes ikke, men billetten kan gives til en anden, hvis du er forhindret.
  • Rabat på essentielle olier: De essentielle olier sælges denne aften til - 10 %.
  • Personligt vejledningsforløb: Er du særlig udfordret med problemer med en god nattesøvn, anbefaler jeg et personligt vejledningsforløb, som du kan læse om her: https://nygaardsminde.dk/sov-bedre/
  • Læs mere om yoga på Nygårdsminde Vingård.

Få hjælp til søvnproblemer

Vi sover 1/3 af vores liv. Søvnmangel og søvnforstyrrelser er direkte skadelige for kroppen og kan føre til et svækket immunsystem og dermed en øget risiko for at blive syg.

Søvn er livsvigtig og det er naturligt at sove, alligevel er det et problem for mange at sove godt hver nat. Søvnudfordringer kommer af forskellige årsager, f.eks. stress, overgangsalder og uhensigtsmæssige vaner. Ayurveda har effektive redskaber til, at du kan få din søvn tilbage. Dette forløb er både til dig som oplever udfordringer med din søvn og dig som har haft søvnproblemer i længere tid.

Dårlig søvn er en trussel for helbredet

Søvnproblemer er udbredt blandt voksne danskere, og langvarige søvnproblemer er forbundet med øget risiko for at få flere sygdomme, det fremgår bl.a. af en videnskabelig artikel i Ugeskrift for Læger.

"Søvnproblemer defineres som symptomer og gener forbundet med søvn. Dårlig søvnkvalitet omfatter besvær med at indlede eller fastholde søvn og for tidlig opvågning trods tilstrækkelig mulighed for at sove. Søvnproblemer omfatter også kort (< 6-7 timer) eller meget lang søvn (> 9 timer). Uden søvn påvirkes hjernens funktion, og meget tyder på, at en af søvnens vigtigste funktioner er vedligeholdelse af hjernens funktion. Selv ved moderat søvnunderskud (< 6 timer søvn) nedsættes koncentrations- og reaktionsevnen, og hukommelsen forringes." Ugeskrift for Læger.

Der er store individuelle forskelle i vores søvnbehov, men generelt har voksne behov for at sove 6-9 timer i døgnet. 

Helbredsmæssige konsekvenser af langvarige søvnproblemer

Artiklen i Ugeskrift for Læger ovenfor, nævner bl.a. følgede følgevirkninger af langvarige søvnproblemer:

  • Overvægt: Kort søvn er forbundet med overvægt hos voksne.
  • Diabetes: Dårlig søvnkvalitet er forbundet med øget risiko for at få type 2-diabetes
  • Hjerte-kar-sygdom: Personer, der sover mindre end 7-8 timer, har ca. 50% øget risiko for iskæmisk hjertesygdom og ca. 15% øget risiko for apopleksi sammenlignet med personer, der sover 7-8 timer

Fakta om søvn

Der er der mange myter og facts om søvn. Hvidovre Hospital her samlet nogle af de vigtigste facts om søvn:

  • Vi sover for lidt: De fleste har brug for 7-9 timers søvn for at holde os i topform. Det er der 20-30 % af befolkningen, der ikke gør.
  • Hjernen vaskes i løbet af natten: "Søvnen er så vigtigt, fordi hjernen under søvn gennemgår en vaskeproces, hvor et rørsystem pumper væske ind mellem hjernecellerne, som skyller affaldsstoffer væk og over i lymfesystemet, hvor affaldsstofferne bliver transporteret ned til leveren, hvor de bliver nedbrudt. Denne vigtige natlige vask bliver ringere med årene og sker bedst under dyb søvn". 
  • Det mærkes tydeligt, når vi sover for lidt: Når vi sover for lidt og for dårligt, bliver funktionen i cellerne i vores krop generelt nedsat. "Hvis vi fx sover under 6 timer i døgnet, svarer det til, at cellernes funktion bliver ti år ældre på grund af den manglende søvn. Det vil sige, dine celler fungerer langsommere, og din koncentrations- og reaktionsevne bliver nedsat. Du kan også blive i dårligere humør eller have svært ved at styre dine følelser. For lidt søvn over lang tid har desuden en lang række konsekvenser for helbredet, bl.a. kan det øge risikoen for sukkersyge, hjerte/karsygdomme, ligesom immunforsvaret svækkes." Hvidovre Hospital

Ayurvedisk sundhedsvejledning

Ayurveda betyder viden om livet. Ayurveda er yogatraditionens mere end 5.000 år gamle sundhedsviden, der giver konkrete anvisninger til, hvordan du kan leve, så du fremme et sundt liv i harmoni og balance.

Ayurveda giver enkle og konkrete råd baseret på flere tusind års erfaring og praksis, blåstemplet af verdenssundhedsorganisationen WHO. Nu kan du får ayurvedisk sundhedsvejledning på Nygårdsminde Vingård.

Ayurvedisk sundhedsvejleder Gitte Lunde Andresen

Jeg, Gitte Lunde Andresen, er lægeeksamineret ayurvedisk sundhedsvejleder. Det er en 2-årig uddannelse ved læge Charlotte Bech. Jeg har afsluttet min uddannelse i efteråret 2023. Jeg har hjulpet en række klienter med at sove bedre. Jeg kender følelsen af ikke at have sovet godt, for jeg har selv været der.

Ayurveda har fokus på livsglæde og sundhed. Her er jeg uddannet til bl.a. at give konsultationer til en bedre søvn, mere sundhed og lykke, bedre fordøjelse og slankekonsultationer samt kostvejledning og motion som passer til til kropstype.

Jeg videreuddanner mig desuden til aromaterapi-vejleder mhp. at vejlede om brug af æteriske olier, som jeg selv forhandler.

Jeg har mange års erfaring med rådgivning og mentorforløb fra mit professionelle liv som relations skaber og leder.

Yogalærer Gitte Lunde Andresen

Jeg er international certificeret yogalærer med mere end 300 timers uddannelse og jeg har 20 års undervisningserfaring. Jeg er uddannet inden for forskellige yogaretninger både den dynamiske hatha yoga og den blidere yin yoga samt børneyoga. Foruden yoga, som jeg praktiserer dagligt, dyrker jeg meditation, som jeg også er uddannet i. Som yogalærer er det min mission at udbrede kendskabet til yoga og inspirere flere og flere til at dyrke yoga. Jeg brænder for at videreformidle yogaen særligt til begyndere. Mange kan få god gavn af yogaen i en travl tid. For ud over at handle om smidighed, balance og styrke, handler yoga om at passe på sig selv. Yoga lindrer fysiske og psykiske lidelser. Fx kronisk smerte, astma, og diabetes samt depression og stress. Yoga har en gavnlig effekt på søvnproblemer. Yoga øger også selvværdet: Yoga giver mere energi og følelse af kontrol”.

Jeg har dyrket yoga i mange år og fundet stor støtte der, som modvægt til en travl erhvervskarriere. Yogaen har styrket mine lederevner med rummelighed som ledestjerne.

Se kalenderen for yogaforløb.

Kontakt

Nygårdsminde

Nyhedsbrev

Få nyheder og information om dine arrangementer direkte i din mail indbakke

Parkgolf: Åben hver dag 9-21.

Reservation er ikke nødvendig.

Registreringsnr. 5059. Kontonr. 0001094680

IBANnr. DK8350590001094680

Swiftadresse JYBADKKK

Vingård åben weekender kl. 10-16 og efter aftale.

Book rundvisning og vinsmagning firma/privat arrangement: 26 30 64 48.